جهانگیر: در پرونده ترور شهید هنیه کسی دستگیر نشده است-راهبرد معاصر

جهانگیر: در پرونده ترور شهید هنیه کسی دستگیر نشده است

سخنگوی قوه قضاییه گفت: گمانه‌زنی‌هایی که امروز در جرائد و فضای مجازی و شایعاتی که در خصوص دستگیری‌ها در پرونده ترور شهید اسماعیل هنیه اعلام می‌شود را تکذیب می‌کنیم؛ تا امروز هیچ دستگیری صورت نگرفته است.
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۷ - ۱۶ مرداد ۱۴۰۳ - 2024 August 06
کد خبر: ۲۵۳۵۲۱

به گزارش راهبرد معاصر، اصغر جهانگیر؛ سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری امروز سه‌شنبه 16 مرداد شهادت قهرمان مقاومت دکتر اسماعیل هنیه و شهید فؤاد شکر که در حملات ددمنشانه رژیم صهیونیستی به فیض شهادت نائل شدند را‌ تسلیت گفت و در این باره اظهار کرد: رژیم صهیونیستی از بدو تأسیس تاکنون، برای استمرار حیات خود به ترورهای هدفمند متکی بوده است. این رژیم جنایتکار که با ترورهای سازمان‌یافته به قدرت رسیده، بقای خود را در ادامه این سیاست شوم می‌بیند.

 

اسرائیل بیش از هر زمانی در افکار عمومی جهان محکوم است 

وی افزود: امروز رژیم صهیونیستی بیش از هر زمان دیگری در افکار عمومی ملت‌های آزاده و جهانیان محکوم شده و بر این اساس مرگ این رژیم را می‌بینیم و تنها راه نجات ملل مسلمان و آزادگان جهان مبارزه با این غده سرطانی و محو آن از سرزمین‌های اشغالی و بازگشت آن به فلسطینیان مسلمان و مریدان سایر ادیان است.

 

به ترور شهید هنیه واکنش دلیرانه نشان خواهیم داد

جهانگیر گفت: ترور شهید هنیه در تهران با واکنش دلیرانه نظام جمهوری اسلامی مواجه خواهد شد و نظام از تمام ظرفیت‌های داخلی و بین‌المللی خود در این راه استفاده خواهد کرد. همچنین نقش آمریکا در این زمینه آشکار است و پیگرد حقوقی و کیفری آن در محافل داخلی و بین‌المللی فراهم است و جمهوری اسلامی از ظرفیت‌های خود استفاده خواهد کرد تا نقش آمریکا در این مسأله نادیده گرفته نشود.

 

وی با بیان اینکه آمریکا مدعی صلح در جهان است اما سردمدار جنایت از نوع تاریخی و حامی ترور و دولت‌های تروریست است، ادامه داد: امروز سالروز بمباران اتمی در ژاپن است که یک جنایت بشری از سوی دولت آمریکاست که مدعی صلح است. دولت آمریکا برای رسیدن به مقاصد خودش هزاران زن و مرد را در بمباران اتمی هیروشیما و ناکازاکی را کشت. زنده نگه‌داشتن این روزها برای حفظ حافظه تاریخی ملل ضروری است.

 

توضیحاتی درباره پرونده قضایی ترور شهید هنیه

سخنگوی قوه قضاییه سپس درباره پرونده قضایی ترور شهید هنیه گفت: پس از ترور شهید اسماعیل هنیه دستگاه قضایی بلافاصله با دستور رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح اقدام به تشکیل پرونده و شروع تحقیقات کرد. بازپرس پرونده و دادستان نظامی در محل حادثه حضور پیدا کردند و تحقیقات شروع شده و به محض تکمیل اطلاع‌رسانی خواهد شد.

 

وی افزود: گمانه‌زنی‌هایی که امروز در جرائد و فضای مجازی و شایعاتی که در خصوص دستگیری‌ها در خصوص این پرونده اعلام می‌شود را تکذیب می‌کنیم و تا امروز دستگیری صورت نگرفته است و مردم به این شایعات و گمانه‌زنی‌ها که ریشه خارجی دارد و تلاش می‌کند مسیر حق و حق‌شناسی را به بیراهه بکشانند، توجه نکنند.

 

جهانگیر تأکید کرد: پرونده با دستور ویژه رئیس قوه‌ قضاییه در مرحله تحقیقات است و همه ابعادش به قوت رسیدگی و اطلاع‌رسانی خواهد شد. 

 

244 خبرنگار شهید در دفاع مقدس

سخنگوی قوه قضاییه همچنین با اشاره به روز خبرنگار و تبریک این‌ روز به اصحاب رسانه گفت: به اصحاب رسانه و خبرنگاران به دلیل فرا رسیدن 17 مرداد که سالروز شهادت خبرنگار شهید صارمی است و به نام روز خبرنگار شناخته می‌شود تبریک می‌گویم. موضوع خبرنگار و رسانه به عنوان یکی از مهمترین موضوعات دنیای جدید شناخته می‌شود زیرا با دنبال کردن موضوعات مرتبط با حا‌کمیت و مردم و روشنگری به‌موقع، بستر سلامت جامعه را فراهم می‌کنند و تضمین کننده روابط دولت و مردم هستند.

 

وی افزود: خبرنگاران به پیگیری حساسیت‌های عمومی و خواسته‌های برحق مردم شناخته می‌شوند، نقش سیاست‌گذاری در طراحی و برنامه‌ریزی‌های دولت به نفع مردم ایفا کنند. خبرنگاران در موقعیت واسط بین مردم و جامعه هستند و با همانندسازی و اقناع‌سازی، علایق فردی را به علایق جمعی تبدیل می‌کنند و زمینه‌ساز وفاق ملی در جامعه هستند.

 

سخنگوی قوه قضاییه ادامه داد: ما به عنوان دستگاه قضایی رسالت داریم تا از آزادی بیان خبرنگاران و اصحاب رسانه برای بیان بدون تکلف واقعیات صیانت کنیم، البته همه بخش‌ها باید کمک کنند تا رسانه‌ها بتوانند به وظیفه قانونی خود عمل کنند اما وظیفه قوه قضاییه در حراست از حریم خبرنگاران ویژه است. یک بخشی از این توانایی به خود خبرنگاران برمی‌گردد که البته و متأسفانه شاهد ترویج انواع شایعات و ارائه مطالب بدون سند در جامعه هستیم که می‌توانیم با خودکنترلی و بررسی‌ها، اجازه ندهیم خبررسانی سالم تبدیل به خبررسانی مغرضانه شود.

 

جهانگیر گفت: گرامی می‌داریم شهدای عرصه رسانه را که در طول 8 سال دفاع مقدس 244 خبرنگار شربت شهادت نوشیدند برای اینکه مظلومیت ملت قهرمان و دفاع مشروع آنها مقابل استکبار را به نمایش بگذارند. همچنین در ده ماه گذشته بیش از 160 خبرنگار در غزه به دست رژیم صهیونیستی به شهادت رسیدند.

 

برگزاری هزار دوره آگاه‌سازی برای 80 هزار نفر از کارکنان و مرتبطین قوه‌ قضاییه 

جهانگیر گفت: همچنین ما 17 مرداد را در پیش داریم که روز بزرگداشت حفاظت اطلاعات قوه قضاییه است. مقام معظم رهبری به پاس خدمات مرکز حفاظت قوه قضاییه در جهت صیانت از دستگاه قضایی و کارکنان دستگاه قضایی با درخواست ریاست وقت قوه قضاییه موافقت و با ضابط شدن حفاظت قوه موافقت کردند که نشان دهنده خطیر بودن دستگاه قضایی و وظیفه حساس آن است.

 

وی افزود: مرکز حفاظت علاوه بر اقدامات صیانتی برای جلوگیری از هرگونه خدشه بر چهره دستگاه قضایی، از وظیفه اصلی خود در مبارزه با انواع مظاهر فساد در درون و خارج از قوه قضاییه ـ که برخی از نام قوه قضاییه سوءاستفاده می‌کردند ـ فعال بوده است. مرکز حفاظت قوه قضاییه در بحث پیشگیری هم فعالیت‌های بسیار خوبی دارد. همچنین قریب به هزار دوره آگاه‌سازی برای بیش از 80 هزار نفر از کارکنان و مرتبطین دستگاه قضایی برگزار کرده است.

 

جهانگیر گفت: قوه قضاییه در برخورد با عوامل مخل امنیت روانی دو رویکرد دارد؛ نخست اینکه اگر تخریب اشخاص باشد طبق قانون منوط به شکایت شاکی خصوصی است و اگر شکایت کند مورد رسیدگی‌ قرار می‌گیرد. نکته دوم انتشار اخبار و شایعات در فضای مجازی است که امنیت روانی جامعه را به خطر می‌اندازد. دادستان‌ها موظف به رصد دائمی فضای مجازی هستند و کسانی که به تذکرات قانونی توجه نداشته باشند پیگیری قضایی می‌شوند. گزارش‌ها در این باره مرتب به دادستان کل کشور ارسال می‌شود.

 

وی افزود: قبل و بعد از انتخابات شاهد این بودیم که از حجم فعالیت‌های مخرب در فضای مجازی کاسته شد و پیشگیری‌های لازم صورت گرفت. پس از شهادت دکتر اسماعیل هنیه هم شاهد برخی بداخلاقی‌ها در فضای مجازی بودیم که تذکرات لازم داده شد ولی در سه مورد که به تذکرات توجه نکردند، پرونده قضایی تشکیل شد.

 

آخرین وضعیت پرونده شروین حاجی‌پور

سخنگوی قوه قضاییه سپس توضیحاتی درباره پرونده شروین حاجی‌پور؛ خواننده که حکم زندان او اخیراً قطعی شده است، گفت: هر حکمی برای قطعی و اجرا شدن مراحلی را از تشکیل پرونده، رسیدگی اولیه، تکمیل تحقیقات و صدور رأی می‌گذراند. برای شخص مورد نظر هم اینطور است.

 

وی افزود: قانونگذار برای بازنگری در احکام قطعی دو روش پیش‌بینی کرده که یکی اعاده دادرسی است و دیگری اختیار رئیس قوه قضاییه که در صورت خلاف بین شرع و بین قانون بودن رأی امکان پیگیری دارد. ویدئوهایی منتشر شده و فرد مورد نظر درخواست اعاده دادرسی کرده اما طبق گزارش دیوان عالی کشور تا کنون هیچگونه درخواست اعاده دادرسی از سوی او و وکلای وی در دیوان ثبت نشده است.

 

سخنگوی قوه قضاییه گفت: اگر ایشان نادم باشند و بخواهند که پرونده مجددا توسط اعاده دادرسی در دیوان مورد بررسی قرار بگیرد فضا باز است در غیر این صورت حکم اجرا خواهد شد.

 

جهانگیر تأکید کرد: از کسانی که دست‌اندرکار امور مختلف هستند درخواست می‌کنم که همه در چارچوب قانون حرکت کنیم زیرا طی کردن روش‌های خارج از قانون مشکلاتی برای اجرای قانون ایجاد خواهد کرد./ تسنیم

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار